Co má mýt klan
19. 3. 2007
V tomto článku si proberem nejdůležitější předpoklady pro to, aby se váš Call of Duty team stal úspěšným a mezi ostatními se zviditelnil. Je určen pro všechny, které už nebaví hrát na publicu sám za sebe a plánují třeba založit nový team. A troufám si říct, že by se z něj mohlo přiučit i hodně již existujících teamů. -------------------------------------------------------------------------------- Myslete si co chcete, ale progaming má hodně společného s normálními sporty jako třeba hokej a fotbal. Pokud se chcete dostat na vrchol, musíte splňovat určité předpoklady. Mezi ty nejdůležitější patří: teamový duch, pořádná motivace a správný team leader. Věci, které následují jsou: teamová souhra, zkušenost, individuální skill a samozřejmé taktiky. K tomuto článku mě inspirovala newska na j52, takže jsem si z ní vzal hlavní body a zkusil to napsat tak, aby to "odpovídalo" české scéně. Teamový duch je určitě tou nejzákladnější věcí. Team se může skládat z těch nejznámějších hráčů, co lze na netu pochytat, ale pokud nebudou hrát jako team, nikdy nedocílí většího úspěchu. A to nemluvím o vzájemné soupeřivosti mezi hráči. Team by se měl skládat z "kamarádů", kteří se nebudou hádat o to, kdo měl v zápase víc fragů a navzájem se napadat. Popravdě řečeno, jestli se vám tohle povede, máte štěstí. Vztah mezi hráči je velice důležitý pro celkovou teamovou hru, nápravu chyb a pro zachování chladné hlavy, když se něco podělá :) Hráči si musí uvědomit, že nejsilnější jsou pouze jako team. Musí si pomáhat za každé situace. Na těchto předpokladech jsou stavěny další body tohoto článku. Při vybírání hráčů se tedy nesmíte zaměřit pouze na jejich aim, ale také na jejich osobnost. Může se vám totiž stát, že budete mít skvělou partu lidí a hodně dobrý team, ale přijetí "nějakého" velice skilled hráče vás všechny akorát rozhádá, při nejhorším rozdělí na několik táborů. S takovou to daleko nedotáhnete. Při nabírání nových lidí si tedy nejdřív dobře zjistěte, koho vlastně přijímáte. Pokud se vám podaří dát dohromady team s dobrým teamovým duchem, máte napůl vyhráno. Ikdyž nebudete zrovna vyhrávat, společně se přenesete i přes ty nejhorší časy a bude se vám dobře hrát. Jako dobrý příklad by nám mohli sloužit počátky NolS. Začali hrát mnohem pozdějc, ale bojovali jako team. Tvrdě trénovali a na INVEXU nám to všem dokázali. Důležitou roli hrála motivace a ta také bude dalším bodem, který se pokusím popsat. Motivace tvrdě pracovat je asi druhým nejdůležitějším předpokladem pro dobrý klan. Ať máte jakékoliv hráče, nedokážete s nimi hnout, pokud jim schází motivace pořádně trénovat. Musíte si určit své cíle, mít své sny a chtít být nejlepší. Bez těchto věcí váš team nebude mít nikdy chuť pilně makat každý den. A bez práce přece nejsou koláče. Motivace úzce souvisí s teamovým duchem a ani dream team nadupaných skillerů to nedotáhne dál než ze základní skupiny, pokud nebude mít dostatek motivace a bude si myslet, že porazí každého a kdykoliv. Team leader Nezbytnou věcí pro každý team je dobrý leader jak při hře, tak mimo ní. Jeho prací je právě ta nezbytná motivace teamu, vedení celé "pětky" v těžkých časech a snaha udržet správnou organizaci v klanu. Musí mít správný postoj ke všemu, co s hraním souvisí a měl by mít své sny, které hodlá spolu s klanem realizovat. Protože když ani team leader nebude mít sny a motivaci, kdo tedy? Musí být schopný reagovat rychle a správně za každé situace. Měl by také důvěřovat svému teamu a vytvořit si jistý respekt, protože jesti ho má někdo poslouchat, musí mu věřit. Motivace a teamový duch jsou bez správného vedení poloviční. Leaderem se musíte narodit, žádné školy jsem pro ně ještě neviděl. Pokud váš team vlastní všechny 3 uvedené body, není to sice vše, ale jste na dobré cestě stát se top klanem. Dále uvedené body by měli být vlastnosti každého teamu, který to myslí opravdu vážně a hodlá to někam dotáhnout. Teamplay Čím déle hraje team dohromady, tím lépe. Souhrou získává obrovskou výhodu a je potřeba si uvědomit, že team je tvořen 5ti hráči (samozřejmě záleží na ladderu) a že nikdy nebude úspěšný, pokud bude hrát každý sám za sebe. Teamplay úzce souvisí s taktikami a ty také budou dalším rozebíraným bodem. Taktiky Dobrý team musí natrénovat spoustu různých taktik. Existuje mnoho možností, ale nejjednodušší cestou je pravděpodobně sledování dem druhých top klanů. V dnešní době není nejmenší problém stáhnout si demo buď ze specializovaných stránek nebo přímo z klanových webů. Jediné, co potřebujete, je čas. Čím více taktik máte, tím lépe, protože je dost často důležité soupeře překvapit. To ale neznamená, že vám vedle monitoru bude ležet štos papírů a když kapitán řekne "teď zkusíme sto-dvacet-osmičku", vy nalistujete potřebný plánek a zaujmete svou pozici. Každá taktika musí být dobře odzkoušená a natrénovaná. Každý spoluhráč by měl vědět, kde je zbytek jeho teamu, co tam krejou a co v jakých situacích dělaj, aby se mohl plně soustředit na svou pozici a nemusel si dávat bacha na záda. Zkušenost Každý team potřebuje velkou dávku zkušeností jak z těžkých zápasů, tak z různých turnajů, soutěží a LANek. Musí vědět, jak reagovat pod tlakem, když je to zrovna třeba. Pokud tedy máte tu možnost, zúčastněte se každé možné události. Zkušenosti jsou totiž k nezaplacení. Team, který hrál velice dobře po internetu, to bude mít hodně těžké na jejich první LANce ať to čekal nebo ne. Cítí velký tlak, nejsou v klidu svého zasmrádlého pokoje, poprvé vidí své protihráče (a spoluhráče-věřte mi, někdy není dobré zjistit, s kým to vlastně hrajete :D ), a spatřili i své dva věrné fanoušky (většinou sourozenci). A co teď. Nedokáží se plně soustředit a prohrají s někým, kdo si na netu ani neškrtá, ale pár LANek už má za sebou. Tohle vše zkušenosti pomáhají řešit. Skill jednotlivců I tento bod je důležitý a měl by být zmíněn. Team by měl mít hráče zhruba na stejné úrovni a ne se spoléhat na jednoho člověka, který ještě ke všemu nepodává stejné výkony každý zápas. Ono se totiž nehraje pořád 5vs5 a hra není rozložena rovnoměrně po celé mapě. Často na vás běží třeba i 5 protihráčů a je špatné, když padne váš celý zásobník na lustr. O situacích 1vs1 snad nemusím ani psát. Doufám, že tento článek hodně lidem pomůže. Začínající klany se možná konečně budou mít čeho držet a některé již zaběhlé teamy si třeba uvědomí své chyby. Vyhrávat neznamená vše, ale pro co jiného se hraje?